Page 53 - Discover-Bizitzen-Ikasten-Ikaslearen-liburua-6

Inoiz pentsatu al duzu zergatik den hain zalla erretzeari uztea? Alda batetik, erretzalleek nikotinaren menpekota- suna dutelako. Nikotina, menpekotasuna sortzen duen droga da, Pertsona batek tabakoa erretzen duenean, energi sentsazloa izaten du, duen nikotinagatlk baina sentsazio horrek minutu bakar batzuk besterik ez du irauten. Sentsazio horren ondoren, erretzailea nekatuta, haserre, apalduta eta urduri sentitzen da. Emozio horlek abstinentzi sfndromea osatzen dute. Abstinentziaren sindrorriea edo sintomak, gorputza ohituta dagoen droga hartzeari uzten zaionean azaitzen dirá. Nikotina hartzeari uztean, erretzaileak faltan botatzen du eta berriro erre nahi Izaten du ondo sentitu ahal Izateko.
Honela, gero eta gehiago erretzen jarraitzen du eta gero eta menpekotasun handiagoarekin.
AIkitrana eta karbono monoxidoa dirá tabakoan aurki- tu daitezkeen beste bi gai kaltegarri. AIkitrana gai likatsu arre iluna da eta hatzak eta hortzak zikintzen ditu. Ahoa, eztarria, trakea eta birikak estaitzen ditu eta arnasbideak
mindu eta honek eztula eragiten du.
Karbono monoxidoa tabakoaren kean dagoen gas kalte garri eta arriskutsua da. Odola odol-hodietatik biriketara iristen denean, hauek errazago betetzen dirá karbono monoxidoz oxigenoz baino. Karbono monoxidoak oxige- noaren lekua betetzen duenez, bihotzak lan gehiago egin behar izaten du oxigenodun odola lortzeko. Tabakoaren kean dagoen karbono monoxidoak, zorabioak, logalea edo goragalea ere eragin ditzake pertsonengan. Batzuetan, gauza bera gertatzen zaie erretzaileak ez diren baina inguruan dagoen erretzaile baten kea irens- ten dutenei.
Nikotinaren energía berehala joaten da eta erretzailea nekatuta, urduri eta tabako gehiago erretzeko gogoare- kin uzten du. Honek menpe- kotasunera eramateko arris-
kua du.
Erretzaile batzuk seguru sentitzen dirá aikitrana eta gainerako gai kaltegarriak zigarroaren filtroan geldi- tzen direla eta gorputzean ez direla sartzen pentsatuz. Baina gehiago edo gutxiago, erretzaileak beti irensten ditu gal kaltegarri horlek. ZIgarro batzuk alkltran eta
nikotina gutxiago dute baina erretzaile askok barrurago Irensten dute edo zIgarro gehiago erretzen dute nahl- koa nikotina Izateko. Erretzaile hauek ez diete etekin handirik ateratzen alkltran eta nikotina gutxl- dun zigarroel.
Tabakoa: zentzurik gabeko arriskua 47